onsdag 18 juli 2012

En bit av Fur Elisabeth-1

Juli 2012-uppdatering.
Och här följer lite mer sidor från mitt gamla seriefanzine "Fur Elisabeth".

Här hade jag egentligen tänkt att göra en specialare. Jag hade faktiskt tänkt att lägga upp låten, men efter att ha sökt igenom ungefär fyrtio stycken brännskivor här hemma, så gav jag upp. Ni får helt enkelt föreställa er hur häftig (?) låten är. Sen tror jag att det hade varit elakt mot min bror att lägga upp den, han minns som sagt inte att han la versen, eftersom han hade druckit mer än "ett sjättondels sexpack (Ja, här har vi ett internskämt, min bror var full och skulle säga "ett sjättedels sexpack" i låten, men var full och sa fel.)".



Beats som vi spelade in på, den kvällen:
Jag (halvnykter): Juelz Santanas "Down"
Tobbe (full): Redman och Method Mans "Rockwilder".
Jonas (Fullständigt plakat): N.O.R.Es "Superthug"
Oskar: (tillnyktrande): Redmans "Tonights da night"

Epilog: Idag bor Oskar i London där han spelar skivor under namnet Blendah, Tobias driver bloggen Silent Hillen och min lillebror lägger golv till vardags och tatuerar på fritiden.

Vi fortsätter med en osläppt sida, som återfinns på det exemplaret av F.E som Ellis fick. Jag har alltid gillat dom där dubbel-pratbubblorna i actionserier, så här har ni mitt första (och troligtvis enda) försök till att

Alltså, den här diskussionen är så konstig. Samtidigt som jag var ett litet sexistiskt svin, så var jag sjukt PK när det kommer till (det är jag fortfarande). Dubbelmoral? Kanske. Men då kan vi tillägga att jag blev kallad "svartskalle" i Lunnaskolan under tre års tid. Sen ska jag inte gnälla över det, Ellis mamma är från Belgien och det gör väl henne till blatte också... eller?


Och det är den här låten Ellis lyssnar på. Mos Defs satiriska fördomslåt "Mr Nigga". Har för mig att det är min gamla favorit 88 Keys som snickrat ihop beatet. Kan tillägga att svenska gruppen Trippel Ett (Som Petter signade till Bananrepubliken, back in the days) gjorde en låt på samma sampling och den hette "Fatta när vi snackar". Den var helt okej.


Som sagt, mellan Emelie (2003) och Ellis (2005) hände det inte särskilt mycket på kvinnofronten. Jag spenderade den mesta tiden med det som jag alltid kallat för Landvetters truckerkepsmaffia, dvs ett gäng kompisar med flickvänner, som umgicks konstant och var allmänt håglösa. Det var en kul tid, men det störde mig ordentligt att jag var äldst i sällskapet och inte hade flickvän.



Det som drev mig till att hemlighetshålla Ellis, var att jag ville distansera mig från Landvetter. Jag ville inte att hon skulle vara en del av min kompiskrets. Ett beslut jag grundat på svartsjuka men som jag utåt sett alltid skyllt på mina kompisars backstabbing-tendenser. Jag skyllde oftast på att mina kompisars flickvänner poserade som bästa kompisar, men så fort som nån av dom var frånvarande, så snackades det skit om dom. Jag ville skydda henne från det. I efterhand känns det så sjukt konstigt att ens kommentera hur jag handlade. Det där var mitt argument: låt henne inte träffa dina kompisar i Landvetter, för då kommer killarna ragga på henne och tjejerna snacka skit om henne.
SERIÖST, vem faaaan tänker så? Bara att tänka på det, får mig att må dåligt. Hade jag inte förtroende i mina kompisar?

I skrivande stund blir jag bara arg av att tänka på hur jag handlade. Det var ren objektifiering. Samtidigt som vi höll det "low-key", gick jag runt med fotografier på henne. Det var nästan som att hon var en porrtidning en tolvåring har under sängen, som han gömmer för sina föräldrar.
For the record: Min exflickvän är en levande, glad, ledsen, arg, skrattande, gråtande, nykter, drängafull, tuggande, rapande, pruttande, viskande, skrikande, gapande, skrytande, eggande, pillermarisk, retlig, livsnjutande människa.

Här har ni den första och enda gången då jag firade alla hjärtans dag.



Det här var alltså under schtekperiodens sista dagar, då jag hängde med min bror på Avenyn-klubbar. GLAM var en av dom klubbarna som huserade där. Jag har för mig att den låg ovanför Rockbaren, eller minns jag fel?




Haha nästsista rutan väcker minnen. Alla dom gångerna man suttit på nattbussen mot Landvetter. Nu när man är vuxen kan man antingen åka spårvagn hem eller promenera genom slottskogen, fem på morgonen.
Och det lilla mötet med Ellis alter ego Lizzy Pissy...Lite paff blev jag av att hon var så vulgär på fyllan. Å andra sidan så var hon inte hälften så redlös som hon brukade vara innan vi började dejta. Dom som läst den här serien innan, vet vad som väntar. Förmodligen kommer jag få mer läsare från och med nu... jag rodnar när jag tänker på vad som kommer härnäst.


Här har vi en osläppt sida som inte kom med i originalet. Den var färdigskissad i blyerts, men förblev kvar i mappen. Anledningen att jag inte tog med den var väl för att Ellis kallar mig "Plupp-plupp", ett internt smeknamn som jag inte ville bli offentligt. Jag menar, hur låter det egentligen? Plupp-Plupp? Å andra sidan, i nuläget hade det inte skadat att ha sällskap med nån som kallar en för fina smeknamn.

Några år efter att serien var släppt, satt jag och bläddra igenom alla osläppta sidor och började fylla i några av sidorna på måfå. Om man tittar noga, så ser man faktiskt att det är lite skillnad på hur jag tecknade 07-08 (första sidan) och 06 (andra sidan).



Det är alltid lika nervöst när man är hemma hos en nybliven tjejbekant (I det här fallet en nybliven flickvän) som brukar. Nu handlar det inte om nåt explicit sexuellt, men jag verkade tycka att det var extremet eggande att se Ellis byta om.



Senaste gången jag lyssnade på Pac, var under den här tiden och då var det från hans klassiska album "Me against the world". "Temptations" handlar visserligen om otrohet, men jag tycker att låten passar in i scenen.


Usch, jag blir bara ångestfylld att läsa det som sägs i den här serien. Vilka fruktansvärda kontrollfreak-tendenser man har. Men nu ska jag inte gnälla, för det kommer mer sånt där gnäll från mig, under seriens gång.




Imorgon blir det hett...hot...caliente... och jävligt, jävligt pinsamt.

Inga kommentarer: